DAG SESONG 2

Pål Bugge Haagenrud – fotograf og medprodusent i TV2´s dramaserie DAG sesong 1 og 2 – har i gjennom årene opparbeidet seg en enorm kompetanse innenfor foto og lyssetting. Les hva han skriver om bruken av DSLR kamera, Dedolight og TechPro.

DAG – Sesong 2 – TV2 drama serie på TechPro LED, Dedolight og Canon DSLR.

I sesong 2 av DAG – TV2 serien om samlivsterapeuten som mener alle burde bo alene – valgte vi igjen å filme serien på Canon 1D Mark IV med Canon fast optikk. Erfaringene fra sesong 1 hadde gitt fornyet tillit til dette formatet – som på mange måter kan sammenlignes med å filme på ”gammel 16mm omvender film” eller å fotografere på slides/dias ( for de som fortsatt husker det.) Og ikke minst gjorde den utrolige lysfølsomheten på Canon sin CMOS brikke at vi valgte dette formatet igjen. Også i Sesong 2 var Canon 1D kamera pakket inn i en Red Rock DSLR rigg og vi brukte Black Magic converter bokser for å omgjøre HDMI signalet ut fra camera til HDSDI som ga regi og script full HD påsyn fra en 17” TV Logic. I tillegg var også B-fotografen utstyrt med en Scorpio Remote focus montert på A-kamera ( vi filmet alltid med 2 kameraer) og B-fotografen fokuserte også fra en 17” HD monitor.

Norsk TV–drama jobber på mikroskopiske budsjett i forhold til amerikanske tv- serier i HBO klassen, som vi gjerne sammenligner oss med. Dette var også tilfelle med DAG – hvor vi hadde skyhøye visuelle referanser.

På Canon 1D skjer selve konverteringen av signalet fra CMOS brikken i kamera og den H.264 fila legges ned på minnebrikken på kamera. Det betyr at mulighetene for farge og kontrast korrigering er betydelig redusert – og ”what you see – is more or less what you get”.

Vi hadde med oss også i år en utrolig dyktig lyssetter, Dylan Hopkins fra Short Cut som gjorde en sober jobb med å få det beste ut av ”negativet” fra kamera.

Høy lysfølsomhet på kameraene gjorde at vi kunne gjøre ganske uvanlige valgt i bruk av filmlamper man vanligvis ikke ser for seg på drama produksjoner. På tv-drama og spillefilm ser man for seg store 12KW HMI lamper og generatorer – og jeg har vært med å brukt disse i mange år. Så var ikke tilfelle på DAG 2. Med unntak av Ernst (Rolf Lassgårds kontor) Mad Men kontor brukte vi aldri noe større enn en 1,2 HMI ( 2 av de på Dag´s kontor).

Vi valgte heller å bruke eksisterende dagslys der vi hadde det og tømte Ikea for persienner for å kontrollere innfallende viduslys. Vi samarbeidet tett med rekvisitt og scenografiavdelingen om alltid å ha lyspunkter på bord og lampeter / stå lamper – som kunne motivere lys – og samtidig ofte også gi filmbart lys pga den høye lysfølsomheten.

Alle disse ”praktisk” lampene var utstyr med dimmere slik at når de var i bildet – så kunne vi dimme lyset ned – og når de ikke var i bildet – bruke de som ”lyssettings” lamper.
Dette betydde at store deler av filmlys lampene vi brukte var ( gjennom mange års bruk og tung erfaring med) lav volt lamper fra Dedolight og ikke minst de nye TechPro LED lampene – også fra Dedolight.

DAG 2 har ett forrykende høyt produksjonstempo og nesten alltid bruk av 2 kameraer. Skjøte – og strømkabler i bildet er alltid noe som må ryddes bort, men etter hvert som vi fant ut at det var mulig å bruke v-lock batterier på TechPro lampene så var vi til slutt oppe i 3 stk 30×30 cm LED uniter – alle batteriedrevet og særlig i dilaog scener ( se bilde) så ble de uten unntak brukt som både opplett og key /eye light.

LED lamper blir ikke varme og kan stå nært skuespillerne og fravær av strømkabler gjorde de kjapt å flytte. I tilegg laget vi en egen rigg hvor lysmester Jørgen Werner satte en Dedolight Soft Grid på TechPro LED lampene for å dirigere lyset og hindre strølys.
I tillegg anvendte vi også ett arsenal av Dedolight produkter – og den verktøykasse som Dedolight kan tilby gir mer enn ett rikholdig utvalg av uante muligheter.

Trengte vi ett bløtt, stort hovedlys i en trang leilighet / kjøkken/kontor var Dedolights sine Octodome rigger uunværlige – enten i medium eller small – og de kan jo nå også komme i HMI utgave med enten kunstlys og/eller dagslys avstemte lamper.

Octodomesystemet er også ideelt for ett grunnlys ved at man tar av alle duker og slår den opp i taket. I tillegg kan Octodome også anvendes som ren kunstlyslampe og med grid gir den ett utrolig bløtt og anvendbart lys.Og- som alltid – bare på en armlengdes avstand – Dedolight klassikeren DLH4 – Apheric 2 –som fortsatt er en sikker vinner å ha minst 3 stk til rådighet, selv om nå LED teknologien har banet vei i vellinga for en lyskilde med uante manipuleringsmuligheter – så er Dedoligtens flod/spot potensiale, vekt og lysutbytte en vinner.

DAG 2 har en kontrastrik og punktvis lyssetting som alltid gir rom for at vi skal se øynene på skuespillerne. Trange locations og ett meget høyt produksjonstempo betydde at vi måtte velge små uniter med muligheter for dimming og liten varmeutvikling
Da falt valget helt klart på ett rikt utvalg av hva Dedolight kan levere. Framtida ser utrolig spennende ut og utviklingen mot bi-color ser utrolig lovende og ønskedrømmen er jo en klasssisk Dedolight i LED. Den vil vi gjøre god plass til på en potensiell DAG – Sesong 3.

Pål Bugge Haagenrud
Fotograf og medprodusent på DAG Sesong 1 og 2

Publisert: 2. desember 2011